- Vi har kunnet levere luftaffjedrede vogne i mange år, men det har taget lidt tid, før kunderne for alvor har taget det til sig her i Norden, siger Krampe nordiske salgschef Kenneth Brønner, og fortsætter:
- Jeg tror den stigende succes med luftaffjedring blandt andet skyldes, at kørselsafstandene i landbruget stiger med stadigt større enheder. Når der køres meget, er det vigtigt, at kørekomforten er i top selv ved høje hastigheder, uanset om der køres på ujævne marker, hullede markveje eller lige ud ad landevejen, forklarer han.
Når luftaffjedringen på Krampes vogne er aktiv, sørger store, oppustelige gummibælge for at stødene mellem chassiset og vognkassen absorberes og neutraliseres. Derfor begynder vognen ikke at hoppe eller på anden måde at opføre sig uhensigtsmæssigt under kørslen. Skal læsset tippes af, lukkes luften automatisk ud af bælgene, så selve tippet sker med fast base på chassiset. Det sikrer maksimalt stabilitet.
Luftaffjedrede vogne er i sagens natur lidt dyrere i anskaffelse end traditionelle vogne med bladfjedre, men også her synes Kenneth Brönner, at der er en tendens til, at kunderne godt vil bruge lidt flere penge på at sikre sig, at for eksempel bremserne er af høj kvalitet, og at vognen lever op til lovkravene med eksempelvis underkørselsværn og slagfaste lygteglas.